Læg øre til fremtiden!
Måske det i fremtiden vil være tegn på yderste respekt, når et ungt menneske gaber højt og udviser interesse for faktisk at lytte til DIG!
Bragt som klumme i Århus Stiftstidende april 2016
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Har du nogensinde prøvet at stå og tale med en teenager, der samtidig har en samtale kørende ”i lommen”? I givet fald er du heldig, for så er du godt forberedt på fremtiden! I fremtiden vil vi alle være tilstede på to planer, altså jonglere mellem en fysisk og virtuel verden på samme tid. Det, der foregår på smartphonen, vil være mindst lige så virkeligt, som det der foregår i klasseværelset, på arbejdspladsen eller ved familiens fælles aftensmåltid.
Det kan godt være, at du skal høre sandheden fra børn og fulde folk, men fremtiden får du bedst styr på ved at lytte til de unge. For nogle år siden holdt jeg foredrag for en gymnasieklasse i Grenå og var efter min egen opfattelse meget visionær og langt ude i fremtiden. Efter foredraget roste en ung pige mit indlæg, men spurgte forbløffet, hvorfor jeg ikke havde sagt noget om fremtiden. Først blev jeg lidt paf men måtte erkende, at det, som vi voksne finder nyt og vildt, er de unges nutid. De vokser op med megatrends som f.eks. digitalisering, og globalisering og ved ikke, at tingene har været anderledes. Fremtidens tegn er deres nutid.
Det bringer os tilbage til smartphonen og samtalen i lommen. I en udsendelse på P4 Østjylland i marts fortalte nogle skoleelever om deres forslag til konkurrencen ”Bedste unge forskere”, hvis formål er for at spotte science talenter. Et par elever fra 8. klasse havde fået den brillante ide at udvikle nogle høretelefoner til brug på kun et øre. På den måde kunne de både høre læreren i klassen og lytte til musik og ikke blive nødt til at slukke for Itunes i timerne.
Børn og unge i dag vokser op med i en digital virkelighed og undrer sig over, hvordan vi kom på internettet, før vi fik smartphone og computere. For dem er det helt naturligt at multitaske mellem musik på Itunes, social kontakt på Facebook, flirt over Tinder og ja, så det som læreren prøver at trænge igennem med. De er til stede på to eller flere planer og vælger den kanal, som er mest interessant eller relevant for dem lige nu. Måske misser de vigtig undervisning, men hvem ved, måske er Camilla fra 8.a bare ved at supplere den viden om biologi, som læreren leverer.
Forskere er meget uenige om, hvorvidt det går udover indlæringen og om vi kan holde til det som mennesker. Men udviklingen er allerede godt i gang og mon du ikke selv tjekker mails til møder eller et fodboldresultat under måltidet. Det, som de unge gør i måske lidt for udpræget grad, sniger sig ind og bliver en naturlig del af vores virkelighed. Nogle sociologer hævder, at vi i fremtiden vil have to identiteter en fysisk og en virtuel og nogle gange vil den virtuelle verden være vigtigere, end der hvor vi er fysisk til stede. Derfor skal du ikke nødvendigvis bliv fornærmet næste gang din unge kolleager har gang i sin smartphone i lommen – eller lige frem åbenlyst – mens i snakker sammen. Det er bare fremtiden der banker på!
De unge science-spirer fra 8. Klasse havde i øvrigt eksperimenteret med en endnu mere fremtidssmart løsning med brug af kæben, fordi musik åbenbart i modsætninger til stemmer kan gå igennem knogler. Så kunne de åbne munden, hvis de ville lukke lærerens stemme ind også. Om det hænger sådan sammen i den virkelige fysiske verden, ligger udenfor mit kompetenceområde, men hele tankesættet er guld værd set i en fremtidsforskers krystalkugle. Måske det i fremtiden vil være tegn på yderste respekt, når et ungt menneske gaber højt og udviser interesse for faktisk at lytte til DIG!
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: