10 ting du skal vide som offentlig leder
Få et indblik i de vigtigste megatrends i forhold til fremtidens offentlige sektor. At sætte sig ind i senmodernitetens omskiftelige puls kan i virkeligheden være din vigtigste opgave som leder.
Kronik i dknyt 2014 - opdateret november 2021 i forbindelse med opgave for en kommune
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Fremtiden er flydende, digital og i det hele taget uforudsigelig. Måske derfor sprøjter nye ledelsesbøger, 1-2-3 koncepter og 'sandheder' ud, hurtigere end selv den mest ambitiøse leder kan nå at følge med. Men fortvivl ikke. Her er en enkel liste over de 10 ting, du (i hvert fald) skal vide om fremtiden!
1. Borgere er forbrugere
Fremtidens borgere er individualistiske autoritetsløse forbrugere vant til at vælge og vrage i Føtex såvel som i den offentlige butik. De forventer det bedste for MIG og mine HER og NU. Individuelle ydelser, som jeg føler for lige nu, primadonnaservice og MIT barn i centrum i institutionen. Og tager måske ligefrem advokat med til forældresamtale på skolen for at sikre barnets rettigheder.
Som leder er det vigtigt, at du hjælper dine medarbejdere med at håndtere krydspresset mellem brugernes forventninger og det mulige offentlige tilbud. Og at jeres institution sender tydelige signaler om, hvad I kan tilbyde og hvad der er muligt.
2. SoMe-strategi er nødvendig
De sociale medier er en fantastisk demokratisk motorvej, men også en platform for mere eller mindre intimiderende protester fra utilfredse borgere. Forældre vil finde sammen i protestgrupper over besparelser på frugtordningen i vuggestuen, men også den enkelte medarbejdere risikerer at blive hængt til tørre på Facebook og derefter måske på BREAKING TV. Et smartphone-klip fra lige der, hvor du mister tålmodigheden med en elev, eller en lydfil, hvor du i travlhed lidt for ublidt siger til fru Pedersen, at du først er klar til toilethjælp om fem minutter.
Tag en konstruktiv dialog med dine medarbejdere om dette nye 'overvågningsuhyre'. Og støt medarbejdere, der måske uretfærdigt bliver hængt ud. Sprednings-effekten på de sociale medier er ekstrem.
3. Innovation er evig
Færre offentlige ressourcer, mangel på arbejdskraft, nye teknologier, klimaudfordringer, krævende brugere. Vi skal gøre tingene bedre og smartere i fremtiden. Udvikle ydelserne, udnytte velfærdsteknologierne og nytænke processer. Ikke nødvendigvis opfinde den dybe tallerken, men redesigne og optimere den. Ideskabelse og innovation skal integreres som et mindset hos alle medarbejdere. Det er dem, der sidder inde med 'tæt-på viden' i forhold til borgerne.
Som leder skal du skabe en innovativ involverende forandringskultur. Og give medarbejderne trygge rammer til at komme med ideer, tage chancer og samarbejde på tværs af al fornuft.
4. Tillid er guld
Det kræver tryghed og tillid til ledelse og kollegaer at turde sprænge rammer og dele viden og gode ideer. Danmark ligger højest på internationale tillidsundersøgelser, hvilket af nogle forskere vurderes til at være the missing link, når Danmarks økonomiske succes skal forklares.
Klog ledelse skaber og bevarer den åbne tankegang og flade struktur. Der er her, vi har en chance for at 'slå' kineserne, som ikke stiller spørgsmål til gængs viden, og om lederen har ret. Resultatmålinger og gulerodsprincippet kan skærpe medarbejdernes konkurrence på kort sigt, men gå ud over samarbejdet, tilliden og dermed innovationsevnen på længere sigt.
5. Viden forgår, evig opdatering består
Ledelse handler i stigende grad om håndtering af kompetencer. Samfundet, teknologien og relevant viden skifter hurtigt. Der er ingen fast rutine og manual på fremtidens arbejdsmarked. Vi kan ikke læne os op af formelle uddannelser eller smarte kurser alene, men må bevare en mental åbenhed overfor de skiftende signaler fra omgivelserne.
Det er derfor centralt at sikre evig opdatering af dig selv og dine medarbejdere. De skal ikke længere blot være eksperter men flexperter, parate til at tackle nye borgerkrav og aktuel ny viden.
6. Alting flyder
Fremtidens arbejdsmarked er flydende og digitalt. Vi har talt om det længe, Coronakrisen har sat turbo på udviklingen. Opgaver vil blive organiseret som netværksbaserede midlertidige projekter. Du skal evne at sætte det rigtige hold af kompetencer og lede flydende processer med mange løst tilknyttede 'frie agenter' og spidskompetencer, der zapper ud og ind af projekter.
Ledelse kræver evnen til at facilitere de mange projektmedarbejdere og skabe mening og retning midt i den flydende og løsagtige virkelighed.
7. Undgå stress på bundlinjen
Stress er næsten uundgåeligt på et arbejdsmarked uden faste positioner og sikker lineal. Hvornår er jeg god nok? Har jeg de kompetencer, der skal bruges i morgen? Nogle medarbejdere har svært ved at klare kravet om fleksibilitet og evig forandring. Andre bliver så grebet af præstationsræs og arbejdsbegejstring, at de brænder sig selv ud i overload.
Det bliver en vigtig ledelsesopgave at skabe en vis form for struktur i kaos og måske ligefrem sende folk hjem og holde fri. Overstressede medarbejdere er hverken særligt effektive eller innovative. God ledelse og et godt arbejdsmiljø kan aflæses på bundlinjen. Nænsomhed kan være den bedste effektivitet i fremtiden.
8. Du har brug for alle
Du skal passe på de medarbejdere, du har - du får brug for dem. Kig i befolkningsprognosen. Der bliver flere ældre og relativt færre unge til at tage over på arbejdsmarkedet. Allerede i dag kæmper mange kommune med at skaffe nye medarbejdere, ikke mindst på sundhedsområdet.
Fokus på seniorpolitik, integration af 'skæve profiler', godt arbejdsmiljø og rekruttering og fastholdelse allerede i dag. Ellers har du et endnu større problem i morgen.
9. Gør klar til 'like-ledelse'
Vær parat til at tage imod SoMe-generation. Unge, der er opvokset i en MIG-MIG-MIG-kultur med masser af drømmebilleder, muligheder og vant til hurtig respons og 'likes' på de sociale medier. Curlet af deres forældre og pædagoger og med en opfattelse af voksne som en serviceydelse, de altid kan gå til med spørgsmål og problemer. De vil ses og høres og gøre en forskel fra dag ét i spændende projekter og coaches konstant. Den årlige MUS-samtale er slet ikke nok.
Samtidig lever de unge i en præstationskultur med et mantra om at blive "den bedste version af sig selv" og en opfattelse af, at enten er du en vinder eller også er du på vej til at blive en voksentaber. Mange unge døjer med stressrelaterede lidelser som angst og depression. Nogle unge vender ryggen til forældrenes livsstil og det moderne vækstsamfund, satser på deleøkonomi og genbrug og ønsker ikke at arbejde så meget.
Som leder skal du få styr på rekruttering, fastholdelse og motivation af SoMe-generationen. Det er en relativ lille generation og der bliver kamp om dem.
10. Forstå, hvad du ikke forstår
Som leder skal du træffe beslutninger på et tvivlsomt grundlag og uden sikker plan. Samfundet udvikler sig hastigere, end du kan nå at følge med i et regneark. Den tyske sociolog Hartmut Rosa mener, at den stærkeste megatrend er: Accelleration. Stol derfor aldrig på nogen, der vil give dig en sikker opskrift på ledelse og syng med på Poul Krebs' 'Man er klog, når man ved, hvad det er, man ikke ved noget om'.
Sæt dig ind i de overordnede megatrends og tendenser, der påvirker samfundet, borgerne og politikerne og hjælp dine medarbejdere til samme indsigt. Det skaber trods alt en bevidsthed og en ramme om fremtidens heftighed.
At sætte sig ind i senmodernitetens omskiftelige puls kan i virkeligheden være din vigtigste opgave som leder.
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: