Sådan motiverer du SoMe-generationen!
Mange arbejdspladser skriger på arbejdskraft, ikke mindst indenfor sundhedsområdet. Hvad skal der til for, at de eftertragtede unge vil arbejde lige hos os?
Bragt i Århus Stiftstidende november 2021
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Mange unge er hyret ind som corona-podere, og en af dem er Milas. Hver dag står han og stikker pinde i næsen på folk og stiller enkelte sundhedsrelevante spørgsmål.
Det kan jo godt gå hen og blive lidt kedeligt, så Milas er begyndt at stille andre spørgsmål også: Har du danset i dag? Hvilken vej skal en toiletrulle vende? Så laver han sin egen lille statistik på et papir, snapper et foto og deler det på Instagram. Så kan unge podere rundt om i landet dele lidt spas og fællesskab.
Forstå Milas!
Mange arbejdspladser skriger på arbejdskraft, ikke mindst indenfor sundhedsområdet i kommuner og på sygehuse er udfordringen akut. Hvad skal der til for, at de eftertragtede unge vil arbejde lige hos os? Et godt sted at starte er at forstå Milas.
Megatrends påvirker de unge mest
Som fremtidsforsker arbejder jeg med megatrends - store langsigtede samfundstendenser, der påvirker os som mennesker. Særligt påvirker de den unge generation, der vokser op lige i det, og Milas er et godt illustrativt eksempel.
Følelser i alt
Milas er barn af oplevelsesøkonomien, hvor virksomheder brander sig selv og fortæller historier. Bare at købe et æg i et supermarked kan være en følelsesmæssig dans mellem skrabeæg, økologiske æg, poweræg eller æg fra Alfred og Signes bondegård på Sydfyn.
Så hvis også arbejde skal føles rigtig og sjovt, er det ikke mærkeligt, at Milas vælger at lave lidt spas.
Alt er på valg
Milas er opvokset i en stærkt individualistisk kultur. Tidligere var der normer og roller, i dag er alt på valg. Man kan vælge livsstil, uddannelse, arbejde, navn, kønsdefinition, partner om og om igen, og opgradere med silikoneoperationer. Det handler om at vælge og skille sig ud, man kan ikke længere læne sig op ad skæbne, grupper eller rettesnore.
Ikke mærkeligt, at Milas ser sit snit til at sætte sit eget mærke på poderjobbet.
Vant til likes
Så er Milas opvokset på den sociale digitale motorvej og vant til at blive liket instant. Derfor er det sikkert stærkt motiverende at lave nogle fede updates med fed respons. Og fedt for de andre podere at blive en del af festen.
Det hele menneske på arbejde
Endelig er Milas bærer af fremtidens arbejdsbegreb uden klare grænser mellem arbejde og fritid. Hvor man tidligere skulle være 100% professionel, skal det hele menneske med på arbejde. I takt med, at robotter og Big Data tager over, skal vi leve af innovation og samarbejde.
Samtidig har SoMe-generation ikke den tidligere autoritetstro overfor lederen, men vil mærke suset af at gøre en individuel forskel her og nu.
De følsomme unge
Ikke alle unge er ens, men en forståelse for Milas, kan være et godt sted at starte. Når jeg er ude på arbejdspladser, lyder der i hvert fald et genkendelsen suk og jeg hører mange eksempler på ”følsomme unge”.
Som en ung assisterende læge, der gik hjem før en operation var færdig, for nu kunne labradoren ikke længere være alene, eller sygeplejersken der fortalte, at de unge medarbejdere forventer at bliver rost flere gange dagligt.
Til historierne hører også, at mange unge i virkeligheden har svært ved at kapere livet og skal nurses på en helt anden måde end tidligere.
Spørg en ung
Når jeg holder foredrag, kommer jeg med et bud på et ”kørekort” til SoMe-generation omkring rekruttering og motivation udarbejdet på baggrund af diverse analyser, dialog med unge og tips fra forskellige arbejdspladser; hvad virker i praksis. Det bedste råd er dog: Spørg en ung!
Plads til spas
Vi kan undre os og klø os i nakken over den unge tømmerlæring, der synes at det er mega-hårdt at skulle møde ind kl. 07.00 en tirsdag i regnvejr eller eleven på en handelsskole, der ikke kan aflevere opgave, fordi kanariefuglen er syg. Det hjælper næppe at ”sætte de unge på plads”, for så smutter de et andet sted hen. SoMe-generationen er børn af deres tid, vi har selv været med til at opdrage dem og vi har hårdt brug for dem.
Øjenhøjde, forventningsafstemning og meget store ører, kan være den bedste introduktion for dig og din nye unge medarbejder. Selvfølgelig skal der være nogle professionelle rammer, men lad dem dog have lidt individuel spas – Milas og alle de andre.
Foredrag om motivation af SoMe-generationen
Flere artikler om SoMe-generationen
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: