Hvad er megatrends?
Fremtiden kan ikke forudses med præcision eller bevises med data. Megatrends er et godt alternativ til at skabe overblik ind i fremtiden
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Et vigtigt redskab i fremtidsforskerens værktøjskasse er megatrends.
Megatrends betyder store stærke udviklingstendenser, der ser ud til at fortsætte i meget lang tid og påvirke udviklingen i samfundet betydeligt. I en sådan grad, at de vil få afgørende betydning for virksomheder, organisationer og mennesker. Det kan være sociologiske, økonomiske, politologiske eller teknologiske tendenser som for eksempel individualisering, digitalisering, globalisering og øget forandringshast i samfundet.
Det er helt overordnede og langsigtede tendenser, der ser ud til at række 10 til 20 år eller længere ud i fremtiden. Dette i modsætning til de mere kortsigtede trendbølger, der påvirker for eksempel forbrugeradfærd over en sæson eller i få år.
Modtendenser
For ikke at fortabe sig i en bestemt megatrend eller en bestemt retning for fremtiden er det vigtigt at operere med, at både megatrends eller enhver korterevarende tendens har sin modpol. Så mens megatrends er den mest sandsynlige udvikling, er modtendensen et muligt alternativ. Modtendensen kan naturligvis godt leve ved siden af den overordnede megatrend. Det interessante er dog, hvilken af de to tendenser, der har overordnet indflydelse på flest mennesker og derfor bliver den prægende kraft i samfundet.
Det kan være nemt at blive fanget af en bestemt opfattelse af fremtiden på baggrund af ens faglighed, holdninger eller følelser. Derfor er det sundt at blive tvunget til at forholde sig til den mulighed, at fremtiden kan gå i en anden retning. For muligheden foreligger og indimellem kan det være svært at afgøre, hvad der er megatrend og hvad der er modtendens.
Eksempler på megatrends og modtendenser
Globalisering – Glokalisering
Globalisering: Udvikling mod et stort globalt marked og arbejdsmarked fortsætter. Digitalisering har sat turbo på samhandel og samarbejde og gensidig påvirkning globalt.
Glokalisering: Globaliseringen medfører udfordringer i forhold til økonomisk ulighed, migration og international kriminalitet, og vi søger i stedet det lokale i det globale. Trump og Brexit var begyndelse på en nye mere glo-kal æra med national fokus.
Rationalitet – Følelser
Følelsessamfund: Oplevelsessamfundet har skabt en generation af følelsesmennesker, der mærker efter, hvad der giver mening. Vi vælger livsstil, uddannelse og job med følelserne.
Rationalitet: Historiefortællingens æra er afsluttet. Med Big data og algoritmer kan vi træffe bedre beslutninger hurtigere. Det handler om at anvende data rigtig. Vi taler evidens, smileys og Factfulness.
Individualisering - Fællesskab
Individualisering: Lige siden 1960´erne har den økonomiske og holdningsmæssige udvikling frigjort mennesket. Fra faste normer og roller handler det i stigende grad om at finde sig selv. SoMe-generationen træder tydeligere og tydeligere i karakter og vil behandles som lige præcis den, de er.
Fællesskab: Mennesker er i bund og grund et socialt væsen og vil søge nye fællesskaber godt hjulpet på vej af de sociale medier og den nye deleøkonomi. Sociale kompetencer er afgørende.
Turbosamfund – Simple living
Acceleration: Forandringstempoet i samfundet stiger. Med den globale, digitale og teknologiske udvikling som motor disruptes løsninger nærmest, før de bliver implementeret. Alt er instant og agilt.
Simple living: Efter år med vækst, forbrugerisme, arbejdsnarkomani og stress vender tidsånden mod en søgning efter mening og tid. Work Life balance og autenticitet er vigtigere end performancetillæg og smarte titler.
Teknologibegejstring – Teknologiskepsis
Teknologibegejstring: Robotter, Big Data og Virtual Reality bydes velkommen med stor begejstring. Som altid igennem historien vil den nye teknologi tage over. Det handler om at få teknologien og mennesket til at spille sammen.
Teknologiskepsis: Den teknologiske udvikling skal og vil være underordnet menneskelige processer. Vi kender ikke effekterne af nye teknologier og vil ikke lade algoritmer styre vores liv.
Relevans og tvivl
Dette er blot en række eksempler på megatrends og modtendenser. I længere fremtidsprocesser gennemgår man en lang liste af megatrends og modtendenser og udvælger de megatrends, der giver mest mening at arbejde videre med for den konkrete virksomhed. Det handler om en given megatrends relevans, vigtighed og ikke mindst er det et valg af de megatrends, der både er meget vigtige for virksomheden, og hvor der er stor usikkerhed om udviklingsretningen.
Fremtiden kan ikke forudses eller bevises med data, derfor er megatrends vigtige at holde øje med eller som sociologen Ulrich Beck for en del år siden har udtrykt det:
”I en tid, som er kendetegnet ved strukturel forandring, indgår kravet om repræsentativitet en alliance med fortiden og spærrer udsynet for fremtidens tendenser, som fra alle sider trænger sig på i nutidens horisont” (Risikosamfundet, 1997).
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: