Hvad er for og bag til næste år?
Kan vi undgå 180 graders fejl i fremtiden? Vi lever i et samfund i turbohast, og det er nærmest umuligt at forudsige,hvad borgere, kunder og medarbejdere forventer i morgen.
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Bragt som klumme i Århus Stiftstidende marts 2011
RIO DE JANEIRO og i særdeleshed Copacabana er ikke det værste sted at tilbringe 10 dage midt i februar. Sol, 35 grader, kold brasiliansk øl og en fantastisk folkestemning, der nok skal få en til at glemme alt om arbejde. Eller åbenbart næsten. En historie om et hotel blev ved med at rumstere i mit hoved:
Da det første hotel på Copacabana skulle bygges, blev swimmingpoolen lagt på bagsiden og den flotte indgang og de mest attraktive værelser med udsigt på forsiden. Helt efter gængse normer. Og forsiden var naturligvis den del af hotellet, der vendte ind mod byen, og bagsiden den del, der vendte væk fra byen og ud mod havet.
Kort tid efter viste det sig dog, at man havde taget grueligt fejl - sådan nærmest 180 grader. For opfattelsen af, hvad der var forside og bagsiden af en bygning ændrede sig med de nye moderne velfærdsturister, der ikke søgte »overnatning i byen«, men det som Copacabana netop er kendt for; en uovertruffen strand og kystlinje. Derfor ligger swimmingpoolen i dag på vandsiden som symbol på en bagudrettet tankegang.
EN PUDSIG ANEKDOTE fortalt af en lokal turistguide i Rio. En historie, der alligevel giver anledning til eftertænksomhed. Kan vi gøre det bedre? Kan vi undgå 180 graders fejl i fremtiden? Vi lever i et samfund i turbohast, og det er nærmest umuligt at forudsige, hvad borgere, kunder og medarbejdere forventer i morgen.
Vi kan gøre os forestillinger omkring den teknologiske, globale og økonomiske udvikling, det svære er at forudse, hvordan vi som mennesker vil reagere på udviklingen. En mulighed er selvfølgelig at spørge vores kunder, hvad de vil forvente i fremtiden, men det giver ikke nødvendigvis et bedre svar. »Hvis jeg havde spurgt mine kunder, hvad de gerne ville have, havde de sagt en hurtigere hest,« var opfinderen af automobilen Henry Fords vurdering af den sag. Vi svarer ud fra vores nutid og konkrete dagligdag, ikke ud fra en abstrakt fremtid. De fleste har svært ved at forestille sig, at tingene bliver så meget anderledes.
En fremtidsforsker har ikke en krystalkugle eller et stangsmart bud på præcis, hvordan fremtiden bliver. Men med fremtidsforskerens værktøjskasse kan vi komme langt. Ved at arbejde med megatrends - store stærke udviklingstendenser, der påvirker både samfundet og menneskene, kan vi skabe forskellige scenarier. Fremtidsbilleder, der giver vidt forskellige bud på, hvordan tidsånden vil være om 10 eller 20 år og dermed mulighed for lægge forskellige strategier.
MEN VÆRKTØJER ER ikke nok - det kræver et åbent og fordomsfrit sind at arbejde med fremtiden. Vi skal turde lade tvivlen råde, så vi ikke stirrer os blinde på »sikker viden« og gængse løsninger, og det kan være svært. I nogle processer kan det være næsten umuligt at få vendt blikket mod det usikre, især kan enkelte deltagere holde nærmest stædigt fat i skråsikre holdninger, der blokerer for en fri og kreativ proces. Det kræver mod og åbenhed at tage med i fremtidshelikopteren, men det er ved at turde tvivle og stille spørgsmål ved egne antagelser, at vi måske får øje på fremtiden, før den får øje på os.
Selvfølgelig skal beslutningen træffes, og valget tages på et tidspunkt. Hotellet, skolen, butikken skal bygges, investeringer skal besluttes og produktionen i gang. Men ved at forholde sig nysgerrigt, fordomsfrit og kreativt i udviklingsfasen kan vi måske tænke lidt længere ind i fremtiden og finde nye løsninger. Det kan være svært sådan at lade hjernen rotere. Men dog lettere at tvinge sin hjerne på en 180 graders rejse end at vende et hotel, når det en gang er bygget.
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: