Med eller uden Fedtmuletoilet?
Farvel til kedsommelige standardboligområder, velkommen til boligkoncepter og valg af livsstil. Fremtidsforskeren må efter en herlig ferieuge i Dubai erkende, at hun er blevet overhalet af fremtiden.
Bragt i HOME avis 2008
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
I fremtiden vil vi have mere plads, flere rum, nye rum. Alt skal strutte af design, kvalitet og den nyeste teknologi. Farvel til kedsommelige standardboligområder, velkommen til boligkoncepter og valg af livsstil. Skal det være et golfressort med bolig lige ud til fielden? Tæt til marina og trendy sejlsport image? En farvestrålede Disneypark med sjove huse og fedtmuletoilet? Et område præget af forskellige stile indenfor havekunst; kaktus, middelhavsstemning eller Zen vibrationer. Lyder det for vildt og overdrevent? Faktum er, at det hele allerede eller snart findes i Dubai. Fremtidsforskeren må efter en herlig ferieuge i Dubai erkende, at hun er blevet overhalet af fremtiden.
Når jeg holder foredrag om fremtidens bolig, går påstanden om branding af boligområder og krav om luksusbetonet kvadratmetereksplosion ikke nødvendigvis rent ind. Det vil fortsat være fornuft, pengepung og faktuelle oplysninger om skolevej, indkøbsmuligheder og adgang til offentlig transport, der er afgørende for vores boligvalg, lyder argumentet. Spørgsmålet er, om det holder i fremtiden?
For ikke så mange år siden bestod en familiebolig af 2 værelser, børn sov i kommodeskuffer, og fred fandtes kortvarigt på toilettet i opgangen. Børneværelser, bryggers og pejsestuer blev først rigtig kendt med parcelhusbølgen fra 1960´erne. Senere kom arbejdsværelse, børneafdeling og multirum til. Tendensen har været flere kvadratmeter pr. person, kun midlertidigt bremset af oliekriser og stigende energipriser. På den baggrund er det vel ikke så tosset at tro, at fremtidens boliger vil blive endnu større og wellnessrum, hjemmebio og individuelt bad et must. Antaget selvfølgelig, at vi bliver stadig rigere i Danmark, og det mener de fleste økonomer vist, at vi gør.
Men kan det være rigtigt, at fornuft og faktuelle forhold vil vige til fordel for brandede boligområder med hver sin særlige historie, som vi kan koble os på i vores søgen efter livsstil? Tanken ligger vel ikke så fjernt i forhold til vores valg ved køledisken i dag. Der er vel en grund til, at hensyn til pris, fedtprocent og oprindelsesland kan overtrumfes af navne som Holger og Ludvig (navnet på henholdsvis en kylling og en okse, hvis nogen skulle være i tvivl). Brandingbølgen driver igennem virksomhederne og også danske kommuner brander sig, for at lokke fremtidens oplevelsesbetonede borgere til kommunen. Udviklingen er på vej og hvorfor skulle samme behov for føleri ikke også ramme vores forhold til valg af bolig og boligområde?
Som sagt findes det hele i Dubai. Her er alt, her findes alt. Der er ikke den følelse eller hang til oplevelse indenfor eventyr, wellness og sågar skisport, du ikke kan få udlevet i dette fascinerende hastigt udviklende emirat. Boligområder får hver deres særlige profil, arkitektoniske udtrykt og matchende faciliteter. Turistindustrien opbygges over samme model. Et par dage i et ørkenressort med kameler, mavedans og madbazar fik familien til fuldstændig at forlade virkeligheden til fordel for følelsen af 2001 nat. På vores sidste hotel kunne vi vælge restauranter opbygget med fantastisk kulisser. Den ene dag var vi helt og aldeles ved middelhavet, den næste dag total asianstyle. Det er oplevelsesøkonomi i størrelse XXL og selvom udviklingen i vid udstrækning handler om en ufattelig rigdom i Dubai, får vi andre vel også smag for sagen omend i størrelse medium eller small.
Så velkommen til en fremtid med voluminøse huse, utallige rum og byzoner baseret på koncepter, storytelling og totaloplevelse. Indtil fremtiden indhenter mig i Danmark, vil jeg så tillade mig den helt almindelige nydelse at komme hjem til min villavej, hvor husene er alt andet end konceptualiserede, hvor individualiteten viser sit fysiske udtrykt på godt og ondt og hvor jeg bliver budt velkommen af mine to forkælede og utrendy huskatte. Faktisk mærker jeg en pludselig lettelse over ikke at blive mødt af hverken Zen-stemning eller et fedtmuletoilet.
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: