Teknologi i fremtidens bolig
Hvordan vil vi tage imod de nye teknologier i vores hjem og kan vi styre dem?
Bragt i Fremtidens Hjem udgivet af Mediaplanet september 2019
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Da der blev installeret elektricitet på hotelværelser i USA, satte man skilte op med besked om ikke at benytte tændstikker, men at tænde lyset ved kontakten. Og man gjorde opmærksom på, at elektricitet ikke er farlig.
Ny teknologi har altid både fascineret og skræmt, men oftest vinder den spåkaldte ketchupeffekt. Den første ketchup i en flaske er stort set umuligt at få ud, men når der går hul, kommer det væltende. Først er vi sendrægtige, men nye teknologi giver nye muligheder og pludselig er smarte anordninger en naturlig del af vores liv.
Nye teknologier i sig selv er intet værd, med mindre det giver os fordele i hverdagen. Derfor er det vigtigt at sætte sig ind i de megatrends, der påvirker fremtidens familie og forbrugere. Hvilket liv vil vi leve? Hvad giver mening?
Et bedste bud er, at vi vil leve mere digitalt, individualistisk og flydende mellem arbejde og fritid. Skifte job, partnere og bopæl som aldrig før og have god brug for teknologi til at lette hverdagens praktiske stress og koordinere livets puslespil. Det kan handle om sikkerhed og tidsbesparelse, men også om bedre indeklima, bæredygtighed og i det hele taget livskvalitet og livsstil.
Så velkommen hjem til et støvsuget hus med den rette temperatur og et køleskab, der selv har bestilt varer hjem. På en uheldig regnvejrsdag til en låst dør og besked om, at du lige skal jogge 4 kilometer først. Din skridttæller og badevægt har talt sammen med dine digitale nytårsforsætter og aktiveret din personlige eyekey. Du kan kun ærgre dig over, at din digitale vejstation ikke har været involveret i beslutningen.
Fremtidens teknologi vil tale sammen, så du får mere tid til de vigtige ting i livet, men husk; det er dig der skal styre den – også i fremtiden!
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: