Scenarieworkshop om fremtidens forbrugere
Vi arbejder med markedsscenarier og får inspiration til nye markedsmuligheder, produkter og services
Forbrugerne står midt i et krydsfelt af megatrends, der peger i flere retninger.
Vi er på vej ind i et følelsessamfund, hvor forbrugerne i stigende grad er drevet af situationer og stemninger og forventer oplevelse, udlevelse og en god historie. Samtidig udfordrer den internationale konkurrence med discount, nethandel og globale produkter. Dertil kommer et akut udbrud af ”overflodsinfluenza”, der udmønter sig i antiforbrug, autentisitet, ønske om tid og nærvær og måske en hel ny deleøkonomi.
Hvad forventer kunderne i fremtiden? Hvad vil de betale for? Hvilke nye produkter og services kan vi udvikle? Hvordan håndterer vi fremtidens kunder? Vi arbejder i flere fremtider, der vil give vidt forskellige svar og inspiration til nutiden.
Formål/udbytte:
I får indblik i de væsentligste megatrends, der påvirker fremtidens forbrugere og en forståelse for de mange modsatrettede krav og tendenser. Vi arbejder i 3 eller 4 vidt forskellige fremtidsscenarier for at få inspiration til at udvikle nye produkter og services.
Målgruppe: Alle der skal arbejde med forståelse af fremtidens forbrugere og udvikling af nye produkter og services.
Eksempel på program: (som selvfølgelig kan justeres i indhold og længde og evt. udformes som halvdags workshop)
09.30 – 10.30 Oplæg om megatrends og modtendenser i fremtiden
10.30 – 10.45 Tænkepause
10.45 – 11.15 4 scenarier for fremtidens forbrugere
11.15 – 12.15 Gruppedialog i scenarier om ideer til nye produkter/services
12.15 – 13.00 Frokost
13.00 – 13.45 Præsentation fra gruppearbejdet
13.45 – 14.15 Hvor er vi i dag? Hvor er vi på vej hen? Hvor vi vil gerne hen?
14.15 – 15.15 Gruppedialog: Fra ide til handling, nu og på længere sigt?
15.15 – 16.00 Opsamling: De bedste ideer fra hver gruppe + dialog
Om Anne-Marie Dahl
Anne-Marie Dahl er fremtidsforsker og driver sin egen virksomhed Futuria. Hun er en efterspurgt foredragsholder og har stor erfaring i at arbejde med fremtidsscenarier og strategiske processer.
Hun er uddannet cand.scient.pol. med sidefag i psykologi og har tidligere været ansat blandt andet på Instituttet for Fremtidsforskning, som rådgiver på Christiansborg og været sekretariatsleder i en landboforening. Er blandt andet forfatter til ”Popstars-generationen – nutidens unge, fremtidens arbejdskraft” 2010 og#tvivl- Modet til at vælge i et turbosamfund, 2016, begge Turbineforlaget. Senest har hun bidraget til Håndbog for ledere: Organisationer i en overgangstid, Dansk Psykologisk Forlag, 2021.
Anne-Marie Dahl har holdt stribevis af foredrag og workshop om fremtidens forbrugere inden for så forskellige brancher som turisme, elektronik, dagligvarer, biler og forsyningsvirksomhed i både Danmark og udlandet. Interessant nok ser det ud til, at mange af de samme tendenser er på spil overalt.
Book en workshop om fremtidens forbrugere og produkter/services eller ring/mail og hør nærmere på 40 63 03 70 eller dahl@futuria.dk
Følg mig her: