Megatrends eller trends
Træf aldrig langsigtede beslutninger på baggrund af en mulig pink sommer.
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Sommeren 2023 var pink. Alle var iført skingrende pink. Årsagen var den nye Barbiefilm, der glitrede af pink og Barbie-filmens ”woke” tema. Uanset dit køn, din kønsidentitet, størrelse, form og alder skal du gå i pink. Pink er woke i 2023.
Det var i hvert fald det, som trendspottere forudså i efteråret 2022. Virkeligheden var en anden. Nok sneg der sig pink strejf ind i mode-billedet, men der var ikke mange pink mænd eller pink pensionister.
Denne gang ramte det ikke plet, men ellers er trendspotting spændende, hvis man godt kan lide at se de små tendenser i tiden og måske vil forberede sig på den næste sæsons ”hot or not.”
Det er til gengæld ikke noget, man har særligt forstand på som fremtidsforsker. Her er det de lange linjer, som fortsætter meget længere ind i fremtiden. Det handler om megatrends og mulige modtendenser.
Megatrends - de lange linjer
Megatrends er store stærke udviklingstendenser, der peger 10-20 år ind i fremtiden og forventes at påvirke udviklingen i samfundet betydeligt.
Megatrends er baseret på en bred vifte af analyser, det kan være ”tegn i tiden” og diverse undersøgelser og vurderinger på forskellige forskningsområder. Kan man spore nye holdninger eller ændret adfærd i kvantitative undersøgelser som prognoser og statistikker eller i kvalitative analyser som fokusgrupper eller dybdeinterviews? Hvad siger forskellige økonomer, sociologer, psykologer og digitale eksperter om fremtiden? Er der tendenser på vej internationalt og i de lande, som vi ofte bliver påvirket af?
Det handler selvfølgelig også om at være nysgerrig og have blik for på de små tegn og mønstre i tiden, der viser sig i reklamer, på de sociale medier, i form af mærkelige ”diller” eller hvis alle pludselig render rundt i pink. Ofte kan microtrends i tiden sige noget om en længerevarende udvikling. F.eks. kan Barbiefilmens woke tema være tegn på en større udvikling i samfundet. Noget der passer fint med individualisering og nu også med mulighed for at stå frem med sin kønsidentitet fremfor at gå op putte med det.
Det interessante ved megatrends er altså, at vi får forståelse for udviklingstendenser, som er så stærke, at de kan få afgørende betydning for samfundet, organisationer og mennesker. Stærke megatrends er f.eks. individualisering, digitalisering, globalisering og at forandringerne accelererer.
Modtendenser – en mulig anden retning
Megatrendser er det bedste bud på udviklingen her og nu, men pendulet kan svinge i en anden retning, og pludselige heftige begivenhed i form af f.eks. en Corona pandemi eller en krig kan også påvirke tidsånden. Det er det, vi kalder for wildcards.
Man skal altså ikke låse sig blindt fast på en megatrend, men skal altid holde det som en mulighed, at udviklingen kan svinge i en anden retning.
Samfundsudviklingen går stærkt og reelt kan det faktisk være svært at afgøre, hvad der er megatrenden og hvad der er modtendensen.
Vil individualisering forsætte eller kammer det over i så meget MIG-SELV definering og individuel performance, at vi igen søger fællesskab og det, vi har til fælles som mennesker?
Vil vi i fremtiden træffe beslutninger med hjernen og have tillid til videnskab og evidens, eller bliver vi følelsesmennesker, der bruger vores mavefornemmelse og påvirkes af de sociale medier fremfor ”kedelige” statistikker?
Drages vi af de store byer med alle dens muligheder og tilbud, eller peger tidsånden mod de små samfund med antistress og en enkel hverdag?
Fremtiden vil vise det, og indtil da er det klogt både at have blik for de vigtigste megatrends og forståelse for mulige modtendenser. Der kan ske meget i de næste 10- 20 år.
Trendspotting – tendenser i tiden
En ting er de store linjer, noget andet er mode- og micro-tendenser som f.eks. en forventet storm af Barbie pink.
De små tendenser kan sagtens hæfte sig på en megatrend. Det er nok ikke for ingenting, at Barbiefilmen er alt andet end et traditionelt Barbie univers, men handler om kønsroller, kvindepower og et opgør med kvindestereotyper. Det rammer en tidsånd af wokeness, som igen er udtryk for, at vi lever i en individualistisk kultur, hvor du kan være lige den, du vælger at være også i forhold til kønsidentitet.
Megatrends og mulige wildcards påvirker små tendenser i tiden. Under Corona pandemien blev der pludselig udsolgt af alt i outdoor outfit, fordi det sociale liv skulle være i udendørs smittefrie områder og med Ukrainekrigen ser vi en opblomstring af, at folk tager på kurser i prepperi – forberedelse til at klare sig uden moderne teknologi i værst tænkelige scenarier. Galopperende inflation og stigende energipriser fik den konsekvens, at det pt. er moderne at se fattig ud - ”looking poor”, bare man ser fattig ud på den helt rigtig cool måde med de dyre brands.
Herudover kan der selvfølgelig opstå en masse småtendenser og modeluner drevet af en tv-serie (hvem husker ikke Sarah Lund trøjen) eller populære musikere eller influencere. For kort tid siden gik børn og unge i hele verden amok over den hypede læskedrik Prime, efter de to youtubere Logan Paul og KSI havde gjort det Uber cool. Nu har det vist raset lidt af, i hvert fald kan man nu købe Prime i de fleste supermarkeder og så ebber feberen nok snart ud.
Og det er sagen med microtrends – de går over, i løbet af et par måneder eller måske et år, men de har ikke det samme lange perspektiv ind i fremtiden som megatrends. Tænk på de populære fidget spinners, som alle børn havde i hænderne for nogle år siden. Kort og intenst og så var det slut.
Lær at kende forskellen!
Virksomheder og organisationer lader sig inspirere af både megatrends og trendspotting og begge metoder kan noget særligt.
Handler det om at finde på sjove aktiviteter eller produkter, der fænger her og nu, så brug trendspotternes inspirerende tanker.
Handler det derimod om at drøfte udviklingen på længere sigt og lægge en strategi for fremtiden, så hold øje med megatrends og få eventuelt hjælp til at kombinere megatrends og modtendenser i flere fremtidsscenarier, der tager højde for fremtidens usikkerhed. Træf aldrig langsigtede beslutninger på baggrund af en mulig pink sommer.
Se flere artikler om fremtidsforskning
Følg mig her: