Fremtidens kommune
Megatrends, der påvirker fremtidens borgere - aktuel opgave
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Hvad stiller man op, hvis borgerne er blevet kunder i den offentlige butik og ovenikøbet er følsomme og evidens-resistente? Kunder, der forventer det bedste for MIG og MINE og mobiliserer sig i protestgrupper på Facebook, hvis kommunen ikke retter ind. Kunder, der ofte er veluddannede, ikke autoritetstro og som en anden Professor google har undersøgt det hele og lidt til på nettet på forhånd.
Vi stillede fremtidens udfordringer på spidsen fornylig i Rødovre Kommune og så på de væsentligste megatrends, der påvirker fremtidens borgere/brugere/kunder og dermed fremtidens kommune.
Taler vi om den døgnåbne kommune, hvor medarbejderne skal side skærmklar 24/7? Om SoMe-demokrati? Skal medarbejderne gå fra at være autoritet og ekspert til serviceydelse og medskaber? Hvordan kan kommunen håndtere udfordringerne mellem krav, følelser og evidens?
Og er der ikke behov for en forventningsafstemning; hvad er det egentligt det offentlige i fremtiden tilbud?
Foredrag om udfordringerne til den offentlige sektor i fremtiden
Følg mig her: