Fremtidsforsker for en dag
200 gymnasieelever skabte innovation til fremtiden
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Elever fra 1. og 2. G og HF på Grenå Gymnasium var fremtidsforskere for en dag i forbindelse med et tværfagligt 3-dagsprojekt forløb.
Det kan være lidt kompliceret og langhåret at forholde sig til scenarier 15 år ude i fremtiden, men ikke desto mindre endte eleverne med at give nogle gode bud på fremtiden.
Efter en introduktion til fremtidsforskning, megatrends og scenarier arbejdede eleverne i 4 vidt forskellige ”tidsånder” eller fremtider. De blev tildelt forskellige scenarier og blev bedt om indenfor lige præcis den ramme eller det scenarie at komme med et innovativt bud i forhold til for eksempel: Hvordan bor man? Hvordan transporterer man sig? Hvilken rolle har familien? Hvordan arbejder man? Hvordan spiser vi? Hvilken rolle har venner/sociale relationer? Hvad er idræt og motion?
Eleverne blev bedt om at Illustrere et eller flere af spørgsmålene og komme med et innovativt bud på perspektiver, løsninger eller produkter for eksempel i form af: En billedserie, et skoleskema i 2034, en fødselsdagsinvitation, en fødselsdagstale, en jobansøgning eller en avisforside.
Der var mange gode fremtidsbud og eleverne var i en fremtidsbasar selv med til at stemme på det mest innovative forslag indenfor hvert scenarier: En lovecoach App, hvor man både kunne finde både midlertidige partnere (med advarsel om, at det et nu, I skal slå op) og det sikre fornuftige hit. Et minisamfund uden teknologi med mantraet ”Få det lært uden telefonens skær”. En Friender venne-App for at finde venner og tryghed i den flydende senmodernitet. Og endelige et Build A Baby koncept, hvor man i den højteknologisk verden kan sammensætte sin helt egen baby efter sine individuelle følelser, inspireret af den nu tidligere legetøjsbamse butik ”Build af Bear”.
De unge er fremtiden og derfor er det altid interessant at opleve, hvordan de ser fremtidens samfund. For en fremtidsforsker er det nyttigt at parkere sin egen forståelse af fremtiden og suge den næste generations forventninger nysgerrigt til sig. Det er vigtigt, spændende og nødvendigt i en tid, hvor tingene forandrer sig hastigt. For de unge er det vigtigt at forstå den tid, de lever i for at få inspiration og energi til fremtiden. Og til at agere frem for at reagere på det samfund, som vi forældre har skabt. En god måde at nedsætte den voldsomme kompleksitet med drømme og valg, som de unge lever i, er at hjælpe dem med at forstå nutiden og fremtiden for at blive i stand til for eksempel at træffe det første studievalg.
I samarbejde med Lektor Oluf Kjær Nielsen tilbyder Futuria fremtidsworkshops for ungdomsuddannelserne.
Følg mig her: