Fremtidens unge og skole
Skolen som supermarked eller stabil udviklingsmur?
Hvorfor er de unge, som de er? Hvordan skal vi forstå og motivere dem? Hvordan ser fremtidens skole ud? Og hvordan kan vi tackle de mange forandringer?
25 engagerede lærere fra KNORD - Handelsskolen i Hillerrød tog på en rejse ud i fremtidens megatrends og arbejdede i 4 vidt forskellige fremtidsscenarier for at forberede sig på fremtidens og nutidens unge.
Unge, der er mere følsomme end tidligere generationer og mærker efter, om det giver mening for MIG. Unge, der zapper rundt i valgmuligheder og det digitale hav, men måske også indimellem bliver blæst af alle de valg. Unge, som lever i en verden med sociale medier, høje performancekrav og en fremtid i turboforandring. Unge, der kan have det svært, når curlingkosten knækker eller i forhold til de mange drømmebilleder og krav om at "være på" og perfekte.
Hvilke rolle skal skolen så spille? Være fleksibel som et andet supermarked overfor kunderne eller fungere som en stabil udviklingsmur med fokus på langsigtet læring og fællesskab? Debatten var livlig og der var enighed om, at ordet forventningsafstemning mellem elever, forældre og personale bliver centralt.
En lang god dag mundede ud i en mere konkret dialog: Hvordan vi kan sætte kursen for vores skole i fremtiden og hvordan skal vi positionere os i fremtiden? Og hele processen blev skarpt illustreret af Sophie Alexandrine Lindegaard fra Ideas On Wheels.
Læs mere om fremtidens unge og uddanneles f.eks.:
Fremtidens unge - selvoptagede tyraner?
Følg mig her: