Dimseri i fremtiden
Er Fidget Spinner bare et modeluner eller en fremtidstendens?
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Bragt i Århus Stiftstidende juli 2017
Fidget Spinner hedder sommerens modedille. Den lille plasticdims, som i øjeblikket snurrer rundt i fingrene på børn i mange aldre og måske enkelte voksne – her i blandt mig selv. Som fremtidsforsker kan jeg ikke undgå at blive nysgerrig på konkrete trends og diller i tiden. Er der kun tale om modeluner eller handler det om noget mere? Noget der kan kobles på en mere overordnet fremtidstendens?
Faktisk er Fidget Spinner ikke tænkt som en dille. Oprindeligt er den udviklet til at øge koncentrationsevnen for børn med ADHD. ADHD-børn har ifølge ADHD Foreningen svært ved at koncentrere sig, og det at anvende dimse-ting kan åbenbart være med til at skærpe opmærksomheden, fordi nervøs energi eller stress frigives i ”dimsningen.” Måske vi er flere, der får behov for at ”dimse” for at kapere en heftig fremtiden?
Vi lever i en tid, hvor alt ting bimler og bamler, og den næste oplevelse blot er et ”touch” væk. I løbet af ganske få år er vi blevet invaderet af en global digital stimulerende 24/7 verden. Døgnåbne sociale medier, netbutikker, Netflix, flydende digitalt arbejde og online undervisning. Hele tiden lokker store skandaleoverskrifter på netaviserne og hvor mange likes har du nu fået på dit seneste Instagram-upload? Det kan være svært at bevare fokus på noget som helst i længere tid ad gangen, og det gælder vel ikke bare for ADHD børn.
Det er dejligt at få tilbudt oplevelser og anden stimulans! Når vi er på, oplever hjernen en belønning i form af lykkestoffet dopamin. Vi får energi og mærker kicket. Det kan være så fedt at surfe rundt på de globale digitale hylder og snuse til det, der passer MIG lige NU. Men risikoen er, at vi fanges af evig stimulans, glemmer omgivelserne for lykkefixet og ikke får ladet vores batterier nok op. Og zapper vi dermed også væk fra ting, der kræver koncentration og nærvær f.eks. familiens nære behov, vanskelige samtaler og ting, hvis umiddelbare formål virker uinteressant f.eks. matematiske formler og tysk grammatik.
I den nye bog ”Sluk” problematiserer lægen Imran Rashid vores forhold til online-livet. Ifølge lægen kører vores hjerne 80% af tiden på autopilot og fanges af her og nu lyst og impulser. Det betyder, at vores liv kan blive styret af impulsernes fra det lokkende digitale fix fremfor vores mere fornuftige side, de kedelige 20%, som siger nej, stop og sluk. Han mener, at vi skal trænes os selv og vores børn i at styre autopiloten og skærme vores bevidsthed mod online-verdenen, der drager ligesom alkohol, sukker og røg. Ellers kommer vi til at lade digitalt misbrug styre vores liv, fremfor at modstå impulserne og træffe bedre og mere langsigtede beslutning om, hvad vi gerne vil bruge vores liv og tid på. F.eks. på vores familie, børn eller en uddannelse, der kan give os et interessant liv på længere sigt.
Jeg har købt mig en Fidget Spinner og lader den snurre og snurre, mens jeg tænker på den i et fremtidsperspektiv. Tilsyneladende er den ikke blevet så vel modtaget i skolerne, fordi den i stedet for at skabe koncentrerede elever har skabt elever, der er koncentrerede sig om deres legetøj. Spinneren er altså er lige så forstyrrende som smartphonen. Sådan er det nok med diller, men det bliver spændende at se, om den lille spinner har mere end nyhedens interesse. Er ”dimseri” måske en måde at håndtere den mængde af forandring og stimulans, som vælter ned over os? Har ikke bare ADHD børn brug for at dimse for at kapere tempoet og stimulansen? Måske er det ting som den lille fiffige Fidget spinner, som skal hjælpe os til koncentration og kreativitet i skolen og på arbejdspladsen i fremtiden?
Følg mig her: