Gør klar til turbokvinden
FREMTIDENS KVINDE vil kræve design, kvalitet, turbo og smækkert udstyr - uanset om det handler om bil, mobil, oplevelser, kæreste eller fladskærm. Den pæne pige er sendt på museum, fremtidens kvinde vil ikke lade sig nøje. Fremtiden handler om mig og min identitet.
Artiklen er bragt i Jyllandsposten 8. februar 2007.
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Fremtidens kvinde har ikke tænkt sig at vente og lade sig nøje med plys og pynt. Hun vil have både kvalitet, turbo og stiletter.
FREMTIDENS KVINDE vil kræve design, kvalitet, turbo og smækkert udstyr - uanset om det handler om bil, mobil, oplevelser, kæreste eller fladskærm. Den pæne pige er sendt på museum, fremtidens kvinde vil ikke lade sig nøje. Fremtiden handler om mig og min identitet.
Traditionelt har det heddet sig, at mænd går op i teknik, kvalitet og manualer, mens kvinder bare synes, at det skal være pænt og matche sofapuderne. Den tid er slut. I fremtiden bliver forbrugerne mere individualistiske og forskellige fra hinanden, og dermed bliver mænd og kvinder også mere ens.
For nylig blev jeg bedt om at give et bud på, hvorfor mange forhandlere inden for tv-branchen pludselig oplever, at det er kvinden, der er mest fremme i stiletten, når det skal købes billede og lyd. Er det et modelune eller en mere langsigtet tendens?
Umættelige behov
Der er mange modsatrettede tendenser på spil i den måde, vi opfører os på som forbrugere. En tendens handler om penge. Ifølge al gængs økonomisk teori er menneskets behov umættelige. Derfor er det ikke mærkeligt, at vi med stigende velfærd godt hjulpet på vej af friværdi og låneomlægninger sætter turbo på forbruget. Vi vil have nye og bedre biler, kilometervis af samtalekøkkener, wellnessrum og toptunet teknologi og imposante fladskærme.
En anden tendens er, at det også skal føles godt at forbruge. Fremtidens forbrugere er optaget af kvalitet frem for kvantitet. Af gode følelser og godt design frem for ren basisfunktion. Fremtidens forbrugere vil ikke lade sig nøje, men forventer, at kvalitet og design giver en god og sikker indkøbsfølelse. Det kan godt være, at vi fra tid til anden tænder på mest mulig gris i en discount store, men generelt vil vi forlange og forvente mere. Hvis vi har huset fyldt af tv, pc'er, køkkenmaskiner og alskens praktiske unødvendigheder, skal der noget ekstra til for, at vi svinger med dankortet. Det skal føles og fornemmes godt. Og det skal det gøre for mig.
Det med mig bliver vigtigere og vigtigere i disse år. Individualisering er en meget skudsikker tendens også i forbrugerforskning. Vi lever i et rigt velfærdssamfund, hvor alt er muligt og tilladt, alt, der hedder tradition, plejer og normer, er brudt op. Vi kan vælge og vrage i butikkernes hylder, zappe verden rundt via tv eller internet, muligheden for at skille sig ud er uendelig stor. Vi kan skifte partner, job og indkøbspræferencer i det uendelige. Har naturen ikke været god imod os, kan vi få silikone-operationer og blive lidt mere lækre. Når alderens tegn sætter ind, kan vi blive rettet op, og så er der ingen, der kan se, hvor gamle vi er. Selv vores køn kan skiftes i sin ekstreme form via plasticoperation, i den mere enkle form i kraft af, at vi selv bestemmer, hvilken mand eller kvinde vi vil være.
Ingen ny bil den dag
Hvad har det med teknik, kvalitet og design at gøre? En hel del. En af mine veninder skulle for nylig have en ny bil. Den skulle være hurtig, fræk og se godt ud. Vi taler kvalitet og design og et glødende dankort. Model og type var valgt ud, alt var klar. I to forskellige butikker talte forhandleren stort set kun til hendes mand. Kun da talen faldt på indtræk, blev hun inddraget. Hun fik ikke nogen ny bil den dag.
Fremtidens kvinde har ikke tænkt sig at vente og lade sig nøje med plys og pynt. Hun vil have både kvalitet, turbo og stiletter. I dag valfarter kvinder til diverse kurser i "kend din bil" og "slip din indre boremaskine løs". De afprøver motorsport, boksning, går på jagt. En kvinde kan både være vild, voldsom og krævende og samtidig bevare sin kvindelighed. Billedet af den klassiske kvinde er krakeleret.
Fremtidens og måske allerede nutidens kvinde vil køre sin egen karriere, økonomi og forbrug. Hun vil være nøjagtigt lige så kritisk og forventningsfuld som sin eventuelle mand - måske nogle gange mere. Det hele skal ikke bare være "pænt" - der skal noget til at imponere.
Tag hellere initiativ end det, som kommer lyder det i Lederens Katekismus. Gad vist hvor mange virksomheder og butikker, der er parate til fremtidens selvbevidste forbruger og kvinde?
Nyhedsbrev
Vil du vide mere om fremtiden? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra fremtiden med artikler og analyser om, hvordan megatrends påvirker os som mennesker, information om foredrag og meget andet. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10-12 gange årligt.
Følg mig her: