Offentlig leder: 10 ting du skal vide
Få et indblik i de vigtigste megatrends i forhold til fremtidens offentlige sektor
Kronik i dknyt 24. april 2014
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
Fremtiden er flydende, digital, labil og i det hele taget uforudsigelig. Måske derfor sprøjter nye ledelsesbøger, 1-2-3 koncepter og 'sandheder' ud, hurtigere end selv den mest ambitiøse leder kan nå at følge med. Men fortvivl ikke. Her er en enkel liste over de 10 ting, du (i hvert fald) skal vide om fremtiden!
1. Borgere er forbrugere
Fremtidens borgere er individualistiske autoritetsløse forbrugere vant til at vælge og vrage i Føtex såvel som i den offentlige butik. De forventer det bedste for MIG og mine HER og NU. Individuelle ydelser, som jeg føler for lige nu, primadonnaservice og MIT barn i centrum i institutionen. Og tager måske ligefrem advokat med til forældresamtale på skolen for at sikre barnets rettigheder. Som leder er det vigtigt, at du hjælper dine medarbejdere med at håndtere krydspresset mellem brugernes forventninger og det mulige offentlige tilbud. Og at jeres institution sender tydelige signaler om, hvad I kan tilbyde og hvad der er muligt.
2. Facebook-strategi er nødvendig
Facebook er en fantastisk demokratisk motorvej, men også en platform for mere eller mindre intimiderende protester fra utilfredse borgere. Forældre vil finde sammen i protestgrupper over besparelser på frugtordningen i vuggestuen, men også den enkelte medarbejder risikerer at blive hængt til tørre på Facebook. Et smartphone-klip fra lige der, hvor du mister tålmodigheden med en elev, eller en lydfil, hvor du i travlhed lidt for ublidt siger til fru Pedersen, at du først er klar til toilethjælp om fem minutter. Tag en konstruktiv dialog med dine medarbejdere om dette nye 'overvågningsuhyre'. Og støt medarbejdere, der måske uretfærdigt bliver hængt ud. Sprednings-effekten på Facebook eller andre sociale medier er ekstrem.
3. Innovation er evig
Færre offentlige ressourcer, nye teknologier, krævende brugere. Vi skal gøre tingene bedre og smartere i fremtiden. Udvikle ydelserne og nytænke processer. Ikke nødvendigvis opfinde den dybe tallerken, men redesigne og optimere den. Ideskabelse og innovation skal integreres som et mindset hos alle medarbejdere. Det er dem, der sidder inde med 'tæt-på viden' i forhold til borgerne. Som leder skal du skabe en innovativ involverende forandringskultur. Og give medarbejderne trygge rammer til at komme med ideer, tage chancer og samarbejde på tværs af al fornuft.
4. Tillid er guld
Det kræver tryghed og tillid til ledelse og kollegaer at turde sprænge rammer og dele viden og gode ideer. Danmark ligger højest på internationale tillidsundersøgelser, hvilket af nogle forskere vurderes til at være the missing link, når Danmarks økonomiske succes skal forklares. Klog ledelse skaber og bevarer den åbne tankegang og flade struktur. Der er her, vi har en chance for at 'slå' kineserne, som ikke stiller spørgsmål til gængs viden, og om lederen har ret. Resultatmålinger og gulerodsprincippet kan skærpe medarbejdernes konkurrence på kort sigt, men gå ud over samarbejdet, tilliden og dermed innovationsevnen på længere sigt.
5. Viden forgår, evig opdatering består
Ledelse handler i stigende grad om håndtering af kompetencer. Samfundet, teknologien og relevant viden skifter hurtigt. Der er ingen fast rutine og manual på fremtidens arbejdsmarked. Vi kan ikke læne os op af formelle uddannelser eller smarte kurser alene, men må bevare en mental åbenhed overfor de skiftende signaler fra omgivelserne. Det er derfor centralt at sikre evig opdatering af dig selv og dine medarbejdere. De skal ikke længere blot være eksperter men flexperter, parate til at tackle nye borgerkrav og aktuel ny viden.
6. Alting flyder
Fremtidens arbejdsmarked er flydende. Opgaver vil blive organiseret som netværksbaserede midlertidige projekter. Du skal evne at sætte det rigtige hold af kompetencer og lede flydende processer med mange løst tilknyttede 'frie agenter' og spidskompetencer, der zapper ud og ind af projekter. Ledelse kræver evnen til at facilitere de mange projektmedarbejdere og skabe mening og retning midt i den flydende og løsagtige virkelighed.
7. Undgå stress på bundlinjen
Stress er næsten uundgåeligt på et arbejdsmarked uden faste positioner og sikker lineal. Hvornår er jeg god nok? Har jeg de kompetencer, der skal bruges i morgen? Nogle medarbejdere har svært ved at klare kravet om fleksibilitet og evig forandring. Andre bliver så grebet af præstationsræs og arbejdsbegejstring, at de brænder sig selv ud i overload. Det bliver en vigtig ledelsesopgave at skabe en vis form for struktur i kaos og måske ligefrem sende folk hjem og holde fri. Overstressede medarbejdere er hverken særligt effektive eller innovative. God ledelse og et godt arbejdsmiljø kan aflæses på bundlinjen i fremtiden.
8. Du har brug for alle
Du skal passe på de medarbejdere, du har - du får brug for dem. Kig i befolkningsprognosen. Der bliver flere ældre og relativt færre unge til at tage over på arbejdsmarkedet. Fokus på seniorpolitik, integration af 'skæve profiler', godt arbejdsmiljø og rekruttering og fastholdelse allerede i dag. Ellers har du et problem i morgen, når krisen er ovre!
9. Gør klar til 'like-ledelse'
Vær parat til at tage imod popstars-generation. Unge, der er opvokset i en MIG-MIG-MIG-kultur med masser af drømmebilleder, muligheder og vant til hurtig respons og 'likes' på Facebook. Curlet af deres forældre og pædagoger og med en opfattelse af voksne som en serviceydelse, de altid kan gå til med spørgsmål og problemer. De vil ses og høres og gøre en forskel fra dag ét i spændende projekter og coaches i et omfang, som nogle studievejledere kalder kannibalisering, fordi de næsten føler sig 'ædt op' af de unges behov for opmærksomhed. Og krisen har blot gjort de unge endnu mere MIG-bevidste, følsomme og tvivlrådige. Som leder skal du få styr på rekruttering og fastholdelse af popstars-generationen. Det er en relativ lille generation og der bliver kamp om dem, når krisen er overstået og de ældre generationer begynder at tjekke ud af arbejdsmarkedet.
10. Forstå, hvad du ikke forstår
Som leder skal du træffe beslutninger på et tvivlsomt grundlag og uden sikker plan. Samfundet udvikler sig hastigere, end du kan nå at følge med i et regneark. Stol derfor aldrig på nogen, der vil give dig en sikker opskrift på ledelse og syng med på Poul Krebs' 'Man er klog, når man ved, hvad det er, man ikke ved noget om'. Sæt dig ind i de overordnede megatrends og tendenser, der påvirker samfundet, borgerne og politikerne og hjælp dine medarbejdere til samme indsigt. Det skaber trods alt en bevidsthed og en ramme om fremtidens heftighed. At sætte sig ind i senmodernitetens omskiftelige puls kan i virkeligheden være din vigtigste opgave som leder.
Følg mig her: