Fremtidens erhvervsskole
Hvordan kan vi motivere og fastholde eleverne i fremtiden?
Af fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, Futuria
SoMe-generationen er opvokset i en individualistisk digital tid med ufatteligt mange drømmebilleder i medierne og et overflødighedshorn af muligheder og valg omkring forbrug, uddannelse, sociale medier og streamingtjenester og forventer selv at kunne sætte scenen, også når de indtager uddannelsesinstitutionerne og arbejdsmarkedet. En generation, der siges at have det højeste selvværd af alle generationer nogensinde, men også at være den mest deprimerede generation, angste for hvad der kommer til at ske.
Hvordan motiverer vi en krævende, selviscenesat, zappende følsom SoMe-generation, der måske indimellem også bliver blæst omkuld af alle de valg, de hele tiden skal forholde sig til. Hvad skal der til for at motivere og fastholde dem på erhvervsskolerne i fremtiden? Og hvordan kan jeg selv som lærer forstå og opbygge en stærkere relation til den enkelte unge?
Det er oplægget til en spændende opgave i forbindelse med projektet ”Den Erhvervsfaglige Vej til Succes”. Det drejer sig om workshops på 8 erhvervsskoler i Nordjylland afholdt i efteråret 2019 og nye på vej i starten af 2020.
Den Erhvervsfaglige Vej til Succes
Det helt centrale formål i projekt Den Erhvervsfaglige Vej til Succes er at få flere unge til at vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse - både ved at øge optaget og ved at begrænse frafald og omvalg på uddannelserne. Derudover er formålet at løfte det faglige niveau på erhvervsskolerne, herunder også at sikre flere praktikpladser og udvikling af skolemiljø. Projektindsatsen er både rettet mod de unge, som allerede er i uddannelse og de unge, som er uddannelsesøgende.
En del af projektet handler om at skabe en ny og mere positiv fortælling om erhvervsuddannelserne. Et væsentligt element er relationen mellem lærer og elev, hvor lærerne har et stort ansvar for at indlede og opbygge relationen til den enkelte unge samt til at indfri de forventninger, de nye erhvervsskoleelever har. Det er denne del af projektet, som nu løber af stablen med en række workshops.
Formålet er altså gennem oplæg og dialog at blive klogere nutidens og fremtidens ungdomskultur, så lærerne på erhvervsuddannelserne får inspiration til at kunne opbygge en stærkere relation til den enkelte unge.
Læs mere om projektet: https://www.eudprojekt.com
Workshop og foredrag om SoMe-generationen
Følg mig her: